Monday, December 16, 2013

:: SATU MALAM YANG POWER! ::

The night of Power


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Alquran) pada malam qadar. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun para malaikat dan Ruh (Jibril) dengan izin Tuhannya untuk mengatur semua urusan. Sejahteralah (malam itu) sampai terbit fajar.

Refleksi Hati

Segala puji bagi Allah, Dialah Pemilik cinta ini. Alhamdulillah, Dialah yang menghembuskan satu semangat untuk terus beribadat di bulan yang mulia ini. Dialah yang membenihkan satu pokok keimanan yang berakar teguh tumbuh di dalam sanubari,sehingga aku dapat memberi kepada manusia buah yang terbaik dan impak dari akar yang teguh itu,aku mampu berdiri di sini,sebagai seorang khalifah, sebagai seorang manusia untuk memanusiakan yang lain.

Aku di dunia ini, tidak pernah terlepas dari tanggungjawab dakwah yang sentiasa terpikul di bahu. Metod dakwah yang harus di gunakan itu tidak dispesifikkan oleh Rabb ku.Terpulang. Tetapi, terkadang, aku mampu menuturkan kata-kata hikmah di majlis-majlis ilmu yang mana aku di jemput sebagai  penceramah. Tetapi, penulisan artikel yang seperti ini, aku harapkan ia juga sebagai satu Metod dakwah yang berkesan, untukku sampaikan kepada hati-hati yang memerlukan sentuhan kasih sayangNya.

Menulislah.

Inilah satu kata yang aku sentiasa sematkan dalam diri. Menulis. Hasil karya dan penulisan artikel juga dapat menjadi satu elemen perubahan seseorang dan yang lebih besar, dengan kata-kata, kamu bisa menakluki dunia.“With words, you will conquer the world”.

Tetapi, aku berlindung dari Rabb ku, dari sifat riak,ujub dan sebagainya. Aku menulis ini, untuk aku sampaikan kepada manusia. Segalanya dari Rabbku, bukan dariku. yaAllah,izinkan aku berkongsi dengan manusia, rasa dan bahagia yang aku kecapi bersamaMu, supaya semua manusia merasai yang sedemikian. YaAllah, izinkan aku untuk mengajak ramai hati-hati untuk bertaut di bawah satu panji CintaMu. Kerana aku tahu, Engkau Mengasihi hamba yang membawa yang lain menuju cintaMu.

Sahabatku, terimalah penulisan yang tidak seberapa ini, dari hamba yang fakir di dunia, tetapi berusaha menjadi kaya di akhirat. Sahabat semua, terimalah isi hati ini. Selamat membaca.

SATU MALAM YANG POWER!

“Fatma,akak nak minta tolong boleh? Akak nak jemput Fatma untuk jadi qariah Alquran untuk satu majlis ilmu, bertajuk The Night Of Power”. Fatma sudi?”. Tanya seorang akhawat yang aku kasihi.

Aku segera membalas,”insyaAllah, dengan izin Tuhanku, aku sudi.

Alhamdulillah, Allah memberi peluang untuk aku perdengarkan bacaan Surah AlQadar kepada tetamu yang hadir dalam taman syurga dunia. Apa yang aku kagum di sini, Allah itu sentiasa bersama. Allah akan menegur jika kita lupa dan Allah akan hadirkan satu peristiwa untuk kita kembali kepadaNya selepas satu kelalaian yang menyeronokkan bagi hati yang gersang dengan cintaNya.

Alhamdulillah, satu teguran dari Allah, untuk aku merenung sedalam-dalamnya, makna satu surah iaitu dinamakan Surah Alqadar. Teguran ini Allah campakkan untuk aku bersedia menyambut satu malam yang sangat indah. Iaitu malam Lailatul Qadar.

“Jika tidak menjadi qariah untuk majlis itu, pastinya aku tidak mengambil endah persediaan menuju Lailatul Qadar”. Kata hatiku. Alhamdulillah Allah masih meyayangi diri ini. Terima kasih Allah.

Di dalam artikel ini, saya ingin berkongsi bersama sahabat semua, ilmu yang ana perolehi dari taman syurga dunia, satu talk bertajuk “The NIGHT OF POWER”, yang di sampaikan oleh Dr Halima (AIKOL).

Mari hayati bersama.

Ramadhan itu analogikan sebagai satu kotak.  Kotak yang mana dihadiahkan oleh Pencipta kita Yang Maha Agung. Kotak itu dibaluti dengan pembalut Puasa. Kotak itu, harus dibuka dan dibuka sehingga kita temui satu hadiah di dalamnya. Hadiah yang teramat mulia. Hadiah yang tidak tercapai di akal.

Itulah Lailatul Qadar.

Apa itu Lailatul Qadar? Mengapa istimewanya malam ini? Power sangat ke malam Lailatul Qadar? Persoalan yang mungkin bermain di fikiran anda. Termasuk saya.

AlQadar diertikan sebagai ‘Qiimah’ atau ‘value’. Malam yang penuh bernilai. Mana tidaknya, Dalam banyak-banyak malam, Allah memilih malam inil untuk menurunkan AlQuran. Hebatkan?

Lailatul Qadar ini juga seolah-olah satu malam pembentangan qadar(ketetapan) masing-masing oleh Allah untuk setahun ke depan. Meliputi tahap rezekinya, kesihatannya, urusannya dan sebagainya. Ia seolah-olah malam pembentangan bajet tahunan oleh pihak kerajaan untuk setahun kemudian. Beginilah Lailatul Qadar. Pada malam itulah Allah menetapkan semua ketetapan kita. Jadi alangkah baiknya, semasa qadar kita di bentangkan oleh Allah, pada waktu itu, kita tengah bersujud kepada Allah, kita sedang membaca AlQuran, kita sedang menangis mengadu kepadaNya, kita sedang beribadat sepenuh hati. Alangkah beruntungnya kita, masyaAllah.

Aisyah pernah bertanya kepada Rasulullah, jika aku temui Lailatul Qadar, apa yang perlu aku ucapkan. Jawab nabi, bacalah doa ini:

اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فعف عني

Sahabat yang di rahmati Allah, dalam doa ini, disebut sifat ‘kareem’ Allah  S.W.T. Sifat ‘kareem’  Allah ini diertikan,melalui tiga cabang, pertama: Pemurahnya Allah, Dia memberi kepada kita apa yang kita tidak minta. Kedua: Dia memberi kepada kita semaksimum mungkin dan yang Ketiga: Allah tidak menarik semula pemberiaanNya.

Sahabatku, pintalah kepadaNya melalui doa ini. Doa yang di sebutkan di atas. Pintalah kepada Allah yang bersifat ‘kareem’. Pasti Dia tidak pernah sesekali menhampakanmu.

Disebutkan di dalam Alquran, malam Lailatul Qadar ini, satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan. 1000 bulan bersamaan 83 tahun 4 bulan. Sahabatku, cuba kita renung, kita tidak mampu untuk hidup selama 83 tahun dengan terus-terusan beribadat kepada Allah. Tetapi, pada malam yang power ini, Allah sediakan ganjaran standing itu.

Agak-agak nak sahut tak ganjaran yang besar ini?? Tanya hati masing-masing.

Sahabatku, cuba hayati kisah ini.

Kisah seorang lelaki yang terlibat dalam pelbagai kes jenayah. Dia di penjarakan dan namanya di black list. Tidak dibenarkan keluar Negara, di sekat pasportnya oleh pihak kastam, dan sebagainya. Lelaki ini tidak mempunyai harta kecuali RM1 sahaja. Tetapi, cuba bayangkan, jika suatu hari, hadir seorang lelaki lain yang memberitahunya bahawa dia dibebaskan dari penjara, namanya sudah di padamkan dari senarai blacklist, pasportnya sudah dapat dipakai, dan hartanya di gandakan menjadi RM1000 dan semua cita-citanya dipenuhi. Sahabatku, agak-agaknya, apa perasaan lelaki tadi?

Gembira, bersyukur,tidak percaya,speechless dan sebagainya.

Cuba kita letak diri kita di tempat lelaki tadi? Apa perasaan kita?

Begitulah hakikatnya Lailatul Qadar dan keajaiban Ramadhan. Allah ingin ‘delete’ nama kita dari senarai ahli Jahannam, Allah ingin mengurniakan malam lebih baik dari 1000 bulan dan Allah ingin memakbulkan hajat pada yang meminta kepadaNya. MasyaAllah, peluang terbuka luas di hadapan kita. Pemurahnya Allah untuk kita.

Sekarang hanya terpulang kepada kita, Mahu atau Tidak!

Sahabat, ayuh bersedia untuk menyambut LAILATUL QADAR, SATU MALAM YANG POWER!


YaAllah,
Aku sering terleka,
Aku sering terlalai,
Dalam keseronokan dunia.
Yang sebenarnya aku tahu,
Ia tidak kekal selamanya.

YaAllah,
Kini aku sedar,
Aku perlu kembali dalam pelukanMu,
Aku perlu kembali dalam dakapanMu.

YaAllah,
Terimalah aku,
HambaMu,
Yang berusaha meniti tangga keampunanMu,
Yang sentiasa mengubah sisi pandangan ketuhananMu.
Mungkin dulu,
Aku jadikan yang lain sebagai tuhanku,
Tetapi kini,
Dengan penyaksianMu,
Akulah hambaMu,
Dan Kau lah satu-satunya Tuhan Agungku.


Terima kasih yaAllah, aku masih bernafas dalam cintaMu.
Semoga Lailatul Qadar menjadi milikku, milik keluargaku dan milik guru-guruku dan milik semua sahabat2ku..ameen..

Nik Fatma Amirah Bt Nik Muhamad&Zakiah
17 Ramadhan 1434H,
25 Julai 2013
1200PM
IIUM,LIBRARY

No comments:

Post a Comment

| Suara Siswa Ikim fm- Mahasiswa dan Bahasa Arab |

Alhamdulillah, selesai berkongsi bersama rakyat malaysia tentang Mahasiswa dan Bahasa Arab.. Terima kasih kepada rakan2 daripada Majlis T...