Monday, December 16, 2013

..::UJIAN HATI,AH! PERITNYA.::..


“Kak, saya tak tahan kak, saya susah untuk tempis minat saya kepada seorang lelaki. Wajahnya terus- menerus muncul di kotak fikiran..ketika saya baring, duduk,berjalan dan semuanya,wajahnya sering menemani. Setiap hari dia ada didepan mata saya kak, dia sekelas dengan saya, satu organisasi lagi. Wajahnya sukar untuk dilupa kak”.

Luah Emy kepada kakak angkatnya, Fifi.

Fifi memasang telinga dan mulutnya dikunci, setia mendengar luahan adik angkatnya Emy. Emy ketika itu dalam keresahan dan kesedihan dek kerana cinta seorang lelaki mengasak dan membataskan cintanya kepada Sang Pencipta.

“Emy bukan apa kak, Emy sedih, setiap kali solat, Emy tidak mampu untuk khusyuk, sering lalai, mutabaah ibadah semakin merosot,hati tidak tenang, dan sebagainya,Emy sedih kak”Luahan dasar hati Emy.

Fifi mula memikirkan bagaimana untuk meleraikan kekusutan dijiwa Emy dan mampu menuntunnya kembali bercinta dengan Pencipta. Kelihatan Fifi mula menghangatkan ideanya. Lantas dia memberi respon. 

Adikku,
“Tatkala kamu diuji sebegini, ada orang lain diuji lebih teruk daripada kamu. Ujian hati ini,Allah hadirkan untukmu, kerana bermacam-macam hikmah dan sebab. Adik,Allah itu tidak pernah zalim kepada hambaNya. Mustahil Dia mengujimu sebegini, sebaliknya Dia membiarkan kamu terkapai-kapai dalam maksiat. Allah itu halus perancanganNya. Disetiap gugur satu daun, ada hikmah disebalik itu, disebalik sebutir pasir di pantai,ada rahsia makhfi disitu,disebalik ciptaan seekor kuman yang sangat kecil,ada yang tersirat disitu, mungkin dengan ujian ini,tersinggkap 1001 hikmah.bersabar!”.

Emy mendengar dengan teliti.

“Akak, Emy rasa sangat bersalah,Emy seumpama menduakan cinta Allah. Sebelum ini,Emy syok beribadah, tetapi apabila hadir ‘lelaki itu’, sangat mengganggu hati dan ibadah Emy”. Apa yang patut Emy buat ya kak?”ujar Emy.

Fifi terus memberi respon semampu mungkin.

Adikku, setiap hari,setiap detik,setiap masa kita berdoa “Robbana hab lana min azwajina wazurriyyatina qurrata a`yun,waja`lna lil muttaqiina imama”.

Adik perlu ingat, kita ingin melahirkan seramai mungkin zuriat dari rahim yang suci,dari tubuh kita yang menjaga semua batasan-batasan pergaulan,dari hati yang suci, dari kemaluan yang terjaga, dari lisan yang menuturkan khairul qalam, bagaimana mungkin kita mampu untuk melahirkan zuriat yang qurratu a`yun dengan ketewasan kita dalam ujian sekecil ini. Usah di ikutkan perasaan itu Emy,cubalah sedaya mungkin untuk menempisnya. Kuat!

Ujar Fifi lagi,”Adikku, lelaki itu hadir kadang-kadang Allah ingin memberi satu pengalaman kepada kita dan pengajaran untuk kita hadapi, dan natijah daripada ujian itu,kita dapat kongsikan brsama yang lain. 

Ringkasnya ujian itu adalah untuk menjadikan kita mempunyai banyak pengalaman.

“Maksudnya apa kak?”Tanya Emy.

Begini dik, jika kita tidak pernah diuji sebegini, bagaimana mungkin kita dapat memberitahu orang lain tentang rendah dan tingginya ujian cinta. Apabila kita sendirinya hadapi ujian itu,lebih senang untuk kita memotivasikan orang lain untuk menjauhi benda yang sama kita lalui semasa silam”.

“Emy anggaplah ujian ini satu rahmat. Simple sahaja kan?”pujuk Fifi.

“Rahmat yang mana Allah itu menyayangi kita. Allah hadirkan ujian ini untuk mematangkan kita,dan Allah membuatkan kita selalu mencari cintaNya dan selalu mengetuk hati kita supaya tidak terlalai dari mengingatiNya.”indah bukan? sambung Fifi,

“Dan satu lagi pesan akak, Adik cuba bayangkan, apabila hadirnya lelaki ini kepada adik,adik mengambil keputusan untuk melayannya,berfb,bertwitter,berwhatsapp,setiap malam mengingatinya,setiap masa memikirkannya sehingga roh solat mengendur,apa yang adik akan dapat? Tengok-tengok dia bukannya suami adik. Alangkah ruginya adik, cinta lelaki itu pun adik tak dapat, cinta Allah lagi tergadai”.

“Fikir elok-elok adik, jangan terburu-buru melayani  ‘si dia’ sehingga kita sudah menganggap dialah suami kita. Itu semua satu selimut syaitan yang indah yang menyelimuti hati kita,sehinggakan ‘lelaki itulah segala-galanya”.

Adikku, ingat matlamat kita hidup ‘di sini’. Bukan untuk ‘benda ini’, tetapi untuk memenuhi tuntutan khalifah. Jelaskan matlamat adik, dari mana,kemana dan kepada siapa adik akan kembali. Jika jelas kesemuanya,adik tidak akan tewas walaupun ujian semakin mengasak”.

Adikku, jagalah keberkatan sebelum perkahwinan. Keberkataan yang diraih itu, terhasil dari hijab hati dari maksiat-maksiat, menjaga diri dari godaan musuh yang nyata. Muslimah yang baik itu akan menjaga dirinya sebelum perkahwinan, kerana dia bersedia untuk menjadi seorang bidadari kepada seorang lelaki yang bertaqwa.

“Berhati-hatilah menjaga hati”.tambah Fifi.

“Alhamdulillah,sekarang adik semakin tenang, selepas nasihat yang bertubi-tubi menembusi dasar hati ini. InsyaAllah, Emy cuba kuatkan hati untuk menempis ujian ini, dan cuba untuk menjauhi ‘lelaki itu’. Emy hanya berdoa, jika  ‘dia’ yang terbaik, semoga Allah satukan dalam keberkatan.”ujar Emy.

“Terima kasih akak, saya ingat pesan akak”. Ucap Emy, sambil mengemas begnya untuk bergegas ke masjid.

Sebelum berpisah, pesan Fifi,”Adikku, ingat, Lelaki yang soleh itu, untuk perempuan yang solehah! Ini janji Allah. Yakinlah!.Kadang-kadang jawapan kepada istikharah dan doa itu,terhenti dengan satu penantian masa. Suatu masa ‘ia’ akan hadir. Bersabarlah!.”

NIK FATMA AMIRAH BT NIK MUHAMAD& ZAKIAH
19 JULAI 2013,
10 RAMADHAN 1434H, JUMAAT
02:00 AM
Mahalah Halimah,IIUM.

No comments:

Post a Comment

| Suara Siswa Ikim fm- Mahasiswa dan Bahasa Arab |

Alhamdulillah, selesai berkongsi bersama rakyat malaysia tentang Mahasiswa dan Bahasa Arab.. Terima kasih kepada rakan2 daripada Majlis T...