Monday, December 16, 2013

Mampukah Aku Percaya?

Allah Maha Besar

Beriman dengan sesuatu yang tidak nampak? Bagaimana?

Soal diri.

Iman itu percaya atas dasar bukti dan ia berlalu tanpa sogokan dari sesiapa. Iman tidak boleh dipaksa, ia 
rela dan tenang menjengah hati seorang mukmin.

Pernahkah kita terfikir, mengapa kita diminta untuk beriman dengan benda yang tidak pernah kita lihat? 

Bagaimana untuk kita perhambakan diri ini untuk sesuatu  

yang kita tidak pernah hadir didepan mata?

Aku membuat satu analogi, jika mikrofon ditanganku dan aku bercakap menggunakannya dan aku mendengar suara yang lebih kuat disebabkan menggunakan alat tersbut. Itulah bukti yang menunjukkan aku menggunakan mikrofon dan mikrofon itu berfungsi dan bersifat dengan sifatnya sebagai sebuah mikrofon. Keyakinan aku nyata. Itu mikrofon.

Tetapi cuba renungkan jika mikrofon itu tiada ditanganku, dan suara yang kuat tidak kedengaran dari corong pembesar suara, adakah aku percaya ia itu mikrofon walaupun aku berulang kali mengatakan, ini mikrofon,percayalah ini mikrofon..

Sesuatu yang tiada bukti, bukan mudah untuk kita percaya. Betul kan?

Aku terfikir, bagaimana pula Allah menyuruh kita beriman dengan semua perkara yang kita tidak pernah lihat. Di dalam rukun iman, kita diwajibkan untuk beriman dengan Allah, Rasulullah, Hari Akhirat, Qada` dan Qadar dan sebagainya. Padahal kita sesekali tidak pernah melihat Allah, tidak pernah melihat wajah Rasulullah dan sesekali tidak pernah merasai hari akhirat.

Sesekali datang juga perasaan,eh,tidak logik untuk aku percaya sesuatu yang belum pernah aku lihat..Bagaimana untuk percaya sesuatu yang tidak pernah hadir didepan mata dan tidak ada sedikit pun gambaran tentangya.

Aku berfikir.

Sedalamnya.

Aku cuba melewati satu persatu rukun iman.

Antara 6 rukun iman, ada satu sahaja yang aku dapat lihat dan aku dapat rasai kehadirannya. Iaitu, Alquran.

Aku berfikir lagi, mengapa Alquran sahaja yang terzahir dan diturunkan untuk hamba Allah? Berfikir dan terus berfikir.

Sehingga aku terjumpa satu ayat dari surah Albaqarah:

“Kitab (Alquran) ini tidak ada keraguan padanya; PETUNJUK bagi mereka yang bertaqwa”(albaqarah:2)

Perkataan هدى di dalam ayat ini, membawa maksud petunjuk yang mana ia diterjemahkan sesuatu yang menjadi penunjuk jalan atau indikator sebuah perjalanan menuju keimanan kepada Allah.

Alquranlah menjadi ‘klu’ kepada bukti-bukti yang lain. Jika kita bertanya apa buktinya kita perlu beriman kepada sesuatu yang tidak pernah dilihat, jawapannya ialah Alquran dan terkandung semuanya di dalamnya, Alquranlah terkandungnya bukti-bukti yang menjawab persoalanku tadi.

Dan Alquran menjadi penunjuk jalan untuk mereka yang bertaqwa. Tanpa taqwa kepada Allah, mereka jauh dari pegangan dan dorongan dari firman Allah itu.

Apa bukti Alquran itu petunjuk? Timbul satu lagi persoalan?

Di dalam surah Fussilat ayat 52 Allah menyebut,: Katakanlah, Bagaimana pendapatmu jika Alquran itu datang dari sisi Allah, kemudian kamu mengingkarinya. Siapakah yang lebih sesat daripada orang yang selalu berada dalam penyimpangan yang jauh(kebenaran)?

“Dan kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda kebesaran kami disegenap penjuru dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahawa Alquran iu adalah benar. Tidak cukupkah bagi kamu bahawa Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu?

Jelaslah bahawa bukti itu semuanya ada di dalam Alquran dan disegenap penjuru alam. Ia akan terlihat dan terbukti untuk sesiapa yang rajin mentadabbur sedalam-dalamnya kitab suci Alquran dan berfikir tentang kejadian Alam ini.

Subhanallah, sungguh hebat Tuhan kita, Allah sekalian Alam. Kita di minta untuk sentiasa berfikir, bagi mendapatkan hikmah disebalik penciptaan rukun iman dan rukun islam.

Alhamdulillah kini sudah terjawab semuanya. Aku harus genggam sekuatnya pegangan kedua rukun itu untukku menjadi hambaNya yang terbaik!

Alhamdulillah,terima kasih Allah.

No comments:

Post a Comment

| Suara Siswa Ikim fm- Mahasiswa dan Bahasa Arab |

Alhamdulillah, selesai berkongsi bersama rakyat malaysia tentang Mahasiswa dan Bahasa Arab.. Terima kasih kepada rakan2 daripada Majlis T...